December, het is een heerlijke maand vol met borrels op het werk, feestjes en gezelligheid maar ook met veel etentjes en zoetigheid. We weten ondertussen allemaal dat te veel zoetigheid en te veel eten niet goed voor ons is. Het verstoort ons hele afvalproces. Met als gevolg: we worden er dik van.

Hoe weersta je nu al die heerlijke verleidingen die je overal tegenkomt zonder al te streng te zijn voor jezelf? Want het leven moet wel leuk blijven! We geven je een paar goeie tips die je kunnen helpen.

Start de dag met eiwitten en vetten
Als je dag begint met zoetigheid, al is het een kom gezond fruit, dan is de kans groot dat je later op de dag weer naar zoetigheid snakt. Het lijkt soms net of je lichaam dan ‘de smaak te pakken heeft’ en er de hele dag om blijft zeuren. Herken je dat?  Probeer op de feestdagen die gaan komen om zoveel mogelijk met een ontbijt te starten waarin je zoetigheid vermijdt. Denk aan allerlei variaties met eieren zoals een omelet, havermout pannenkoek of havermoutpap of een lekkere kom met Griekse yoghurt en havermout.

Vermijd zoete light-producten
De vergissing die veel mensen maken is dat ze overstappen op light-producten als ze zoetigheid willen vermijden. De kunstmatige zoetstoffen in deze light-producten verstoren echter je stofwisseling waardoor je trek naar zoetigheid alleen maar toeneemt. Pas op voor labels die zeggen ‘zonder toegevoegde suikers’, de kans is groot dat ze kunstmatige zoetstoffen bevatten.

Pas op met zoete dranken
Vermijdt ook zoetige dranken. Niet alleen frisdranken, maar ook vruchtensappen en kant-en-klare smoothies bevatten volop suikers uit het toegevoegde fruit. Drink deze dus echt met mate.

Drink volop water
Wacht niet tot je dorst krijgt, dan ben je al te laat. Drink dus 2 liter water per dag, ook in de wintermaanden. Vooral als je gezwicht bent voor wat zoetigheid is het drinken van water belangrijk. Het zal je echt helpen een volgende zoete aanval te vermijden. Drink water op kamertemperatuur of heet. Thee zonder theezakje dus, voeg er een paar blaadjes munt aan toe of een paar schijfjes verse gember of kurkuma. Superlekker en ook nog eens gezond!

Stap over naar zwarte koffie en thee zonder suiker
Doe je melk en suiker of zoetjes in je koffie of thee? Dan is het nu het moment aangekomen om de omschakeling te maken naar zwarte koffie en thee zonder suiker. Zoetjes zijn kunstmatige zoetstoffen die misschien geen calorieën bevatten maar wel, net als light-producten, je stofwisseling verstoren. Je lichaam blijft snakken naar de energie in de vorm van suiker die het niet gekregen heeft, maar wel verwacht door de zoete smaak van de zoetjes. Het is echt een kwestie van wennen aan de smaak zonder suiker, zoetjes en melk maar die omschakeling is binnen een week gebeurd. Daarna wil je echt niet meer anders.

Gebruik kruiden om gerechten meer smaak te geven
Vaak gebruiken we suiker, honing of een andere vorm van zoetigheid om bepaalde gerechten een zoete smaak te geven. Dit kan echter ook met kruiden als kaneel, koekkruiden, komijn, gember enz. Sommige kruiden zijn bovendien erg gezond voor je. Zo is gember een krachtige ontstekingsremmer net zoals kurkuma en kaneel helpt mee om je bloedglucosespiegel stabiel te houden.

Zorg voor voldoende nachtrust
Het is algemeen bekend dat wanneer je te weinig slaapt, je overdag gaat lopen ‘snaaien’ van snelle energieboosters: meestal zoetigheid. Laat de televisie uit, neem een lekkere douche of bad en duik regelmatig vroeg je bed in. Het helpt echt!

Eet RAW chocola zo puur mogelijk
Ook dit is een kwestie van wennen aan de smaak. Echt, je smaakpapillen zullen je helpen bij het afbouwen van zoetigheid! Als je behoefte hebt aan chocola, eet het dan zo puur mogelijk dus meer dan 80% cacao. Bouw het langzaam op naar een hoger percentage cacao. Leuk weetje: pure cacaopoeder bevat 39 kilocalorieën per 10 gram en is rijk aan vezels, ijzer, magnesium, zink en antioxidanten. Super gezond dus! Als je kiest voor de rauwe variant raken er minder voedingsstoffen verloren en hoe hoger het percentage hoe puurder en hoe minder suikers en cacaoboter eraan is toegevoegd dus hoe beter! Pure cacao is wel erg bitter dus je moet er wel aan wennen. Houdt het wel bij één stukje per keer, dit is voldoende om je choco behoefte te stillen.

Haal niet te veel in huis
Het kan verleidelijk zijn om grotere verpakkingen of aanbiedingen in huis te halen. Vaak halen we meer in huis dan nodig is. Probeer deze verleiding te weerstaan. Als je een bonbon wilt serveren bij de koffie of dessert en je verwacht 6 gasten heb je geen doos van 20 bonbons nodig. Die doos ligt straks in de kast en voor je het weet is ‘ineens’ de doos leeg!

Eet fruit, maar niet te veel
Druiven, perziken, bananen, mango’s, ananas, zoete appels, rijpe peren: het is allemaal heerlijk maar eet het niet te veel. Dit is het snoepgoed dat de natuur ons geeft. Absoluut gezonder dan koeken en snoep maar neem er niet te veel van iedere dag. Vooral niet als je probeert af te kicken van zoetigheid. Voor je lichaam is dit toch een vorm van suiker. Houdt het bij max 2 stuks fruit per dag. Probeer wel zoveel mogelijk rauwkost te eten.

Eet zoveel mogelijk (rauwe) groenten
Als er iets is wat je onbeperkt mag eten dan is het (rauwe) groenten. Serveer bij iedere maaltijd een salade. Vraag in restaurants ongegeneerd om extra groente of rauwkost, dit vult lekker de maag. Neem als tussendoortjes zoveel mogelijk rauwkost. Denk aan: snacktomaatjes, snackpaprika’s, snackkomkommers, bleekselderij en worteltjes. Heb je hier moeite mee? Zet het ’s ochtends al gewassen en al klaar op de aanrecht of op je bureau op kantoor. Als het klaar staat om meteen op te eten dan is de verleiding om toch iets ongezonds te nemen niet te groot.

Sla geen maaltijden over
Probeer echt alle eetmomenten aan te houden. Door regelmatig een eetmoment in te lassen blijf je verzadigd en zal er minder verleiding zijn en behoefte om dingen te nemen die niet goed voor je zijn.