Intermittent fasting is geen dieet zoals veel mensen denken. Het is een vorm van vasten met als doel je lichaam te laten herstellen. Tevens kan het zorgen voor vetverbranding. Vasten is niet nieuw. Het is eigenlijk de manier van eten die normaal is voor ons lichaam en zoals onze voorouders ook leefde. Tegenwoordig is voedsel op elke hoek van de straat te krijgen en snaaien we ongemerkt vaak de hele dag door en bewegen daarnaast ook nog eens veel minder tot zelfs niet. Hierdoor zijn we het vasten verleerd. Vasten klinkt misschien als streng zijn voor jezelf, maar het is echt goed te volgen en is een zeer effectieve methode om het afvallen een boost te geven. En daarnaast ook om van je suikerverslaving af te komen. In feite zorgt intermitting fasting ervoor dat je sneller vet gaat verbranden. Wie wil dat nu niet?! Daarom zijn veel mensen gestart met intermitting fasting om snel kilo’s te verliezen en ook nog eens te genieten van de vele andere gezondheidsvoordelen die het oplevert. 

Hoe werkt intermittent fasting?
Normaal gesproken begin je de dag bijvoorbeeld om 7.00 uur met een schaaltje havermoutpap met wat bosbessen. Vaak pak je s’avonds bij de koffie/thee ook nog een kleine snack. In totaal ben je dan 16 uur met eten bezig. Vervolgens ga je rond 23.00 uur slapen en na 8 uur begin je de dag weer met een ontbijt.

Met vasten keer je dit om. Je gaat dan in 8 uur eten en je gaat je lichaam 16 uur rust geven (eetvenster). Dit noemen we vasten. Als er geen voeding meer in je lichaam komt, gaat het op zoek naar een andere bron van energie. Je lichaam schakelt dan over op vetverbranding. Vet wordt omgezet in energie en dit proces wordt ketose genoemd. Je lichaam functioneert dan op de ketonen in plaats van op koolhydraten. En daarnaast krijgt je lichaam rust en heeft het tijd voor herstel. Ook niet onbelangrijk.

De voordelen van intermittent fasting
Bij elk eetmoment (tussendoortje of maaltijd) kost het je lichaam energie om te kunnen verteren. Door te vasten kan je lichaam zijn energie gaan verleggen naar andere taken, zoals het herstellen van de cellen door afvalmateriaal uit de cellen te verwijderen. Het heeft positieve gezondheidseffecten op je lichaam, je hersenen, verbeteren van je bloedsuikerspiegel en er zijn allerlei aanwijzingen dat het je veroudering vertraagt! Maar ook je organen zijn erg blij met deze pauze. Denk bijvoorbeeld aan je alvleesklier die niet meer continu insuline hoeft af te geven en de rust krijgt om te herstellen. Hierdoor word je gevoeliger voor insuline. Je lichaam kan dan beter omgaan met suikers wanneer je deze eet en daardoor voorkom je grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel (denk aan de suikerdips na het eten van iets zoets). Ook je lever krijgt rust en kan herstellen. Er vindt ook herstel van de cellen plaats en dat is zeer belangrijk.

Wat levert intermittent fasting jou op:

  • Je stofwisseling krijgt een boost
  • Je lichaam krijgt rust 
  • Je lichaam kan zich herstellen
  • Je krijgt meer energie
  • Je suikerverslaving (cravings) wordt minder
  • Je hongergevoel verdwijnt snel
  • Je bent niet de hele dag bezig met eten
  • Je hongergevoel wordt minder

Welke vormen van vasten zijn er?
Je hebt verschillende vormen om te vasten. Kies een eetschema die aansluit bij jouw behoeftes en waar jij je prettig bij voelt. Het verschil in de eetschema’s zit hem in de eet- en vast fases. Bij het ene eetschema zijn de periodes van vasten langer dan bij het andere eetschema. Om het makkelijk te houden leggen we de drie meest gekozen eetschema’s uit. 

12/12 schema
Je vast 12 uur en eet binnen 12 uur.
Dit is een mooie start als je nog nooit hebt gevast. Je kunt dan wennen aan het vasten. Deze methode kun je hanteren als gezonde leefstijl en mag je onbeperkt volgen.

16/8 schema
Je vast dan 16 uur en eet binnen 8 uur.
Wil je gaan vasten omdat je wilt afvallen en/of je lichaam rust geven? Dan kun je deze methode 4 weken volgen maar neem dan daarna wel een pauze van een week. Maar je kunt deze methode 4/5 dagen per week volgen en de overige dagen eet je normaal. Op deze manier kun je het net zolang doen als je wilt.

5/2 schema
Je eet 2 dagen per week bijna niks en de overige dagen eet je normaal.
In feite kun je dit zien als een soort detox voor je lichaam. Je eet 5 dagen in de week normaal, dus geen tijdslot om vervolgens 2 dagen maar maximaal 500 calorieën per dag te eten.

Heb je nog nooit aan vasten gedaan, doe je niet aan sport en eet je 6x per dag dan is dit niet zo’n goed idee. Je insulinegevoeligheid is hiervoor namelijk nog te laag en je kunt je echt beroerd voelen door je lage bloedsuikers aan het einde van je vastenperiode. Start dan dus eerst met een eetschema van 12/12 of 16/8 zodat je lichaam kan wennen aan het vasten.

Wat eet je tijdens het intermittent fasting?
In feite houd je gewoon je voedingsprogramma aan en dan met name de hoofdmaaltijden. Je eet alleen binnen een tijdslot alle maaltijden.

Wat mag je drinken?
Je mag koffie (zonder melk en suiker), thee en water drinken tijdens het vasten. Zorg ervoor dat je minimaal 1,5 liter en liefst 2 liter water drinkt per dag. Wij raden dranken met zoetstoffen af. Niet alleen vanwege de zoetstoffen maar ook om juist van de suikerverslaving af te komen. Je drang naar zoetigheid blijft namelijk bestaan als je gezoete dranken blijft drinken. Daarnaast zijn zoetstoffen niet goed voor je lichaam. Tip: Maak een kan water met schijfjes komkommer, munt en limoen.

Voor wie is vasten niet geschikt?
Intermittent fasting is niet geschikt als je:

  • Zwanger bent
  • Zwanger wilt worden
  • Borstvoeding geeft
  • Chronische stress hebt
  • Kampt met een eetstoornis
  • Een lage bloedsuiker hebt
  • Medicatie hebt voor lage bloedsuiker

Combineer ons Booster voedingsprogramma met intermittent fasting!
Iedereen die bij ons start met het voedingsprogramma start met het 4 weken Booster voedingsprogramma om je lichaam oa een kickstart te geven. Je kunt dit combineren met intermittent fasting waardoor je nog sneller vet verbrandt. Wil je dus het afvalproces een extra boost geven, combineer dan ons Booster voedingsprogramma met intermitting fasting en sporten in onze infrarood warmtecabines.