Als je start met een dieet verander je je vaste eetpatroon. Je gaat dus anders eten en minderen in suikers. Je lichaam is alleen gewend aan een eetpatroon vol (snelle) koolhydraten en suikers. Dit zorgt in de eerste week of weken voor een soort afkickperiode. Hoe harder je afvalt iedere week hoe heftiger de afkickverschijnselen kunnen zijn. Het lichaam wil afvalstoffen afvoeren, wat allerlei reacties kan veroorzaken. Je lichaam gaat zich als het ware resetten en wennen aan je nieuwe eetmethode. Weet dat je uiteindelijk weer meer energie zult gaan krijgen.

Hieronder hebben we een paar ongemakken voor je op een rijtje gezet en wat tips.

Hoofdpijn

Hoofdpijn is een veel voorkomende klacht. Met name mensen die gevoelig zijn voor migraine kunnen zelfs een aanval krijgen. Helaas hoort dit bij het afvallen.

Tip: veel water drinken, zo kunnen afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

Honger

De eerste dagen of eerste weken kan je lichaam in verzet gaan. Je wil dan alles eten wat juist niet gezond is! Het voelt alsof je meer honger hebt. Hoe moeilijk ook maar geef er niet aan toe.

Tips: Eet wat meer rauwkost, drink extra water en gebruik wat meer gezonde vetten en eiwitten. Denk hierbij aan een gekookt eitje, halve avocado en een bakje magere kwark. Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel wat je zal helpen tegen het hongergevoel.

Moeheid

Je kunt de eerste dagen echt moe zijn. Dat kan gedurende de dag zijn of vroeg op de avond komen opzetten. Dat je eigenlijk denkt: ik heb de puf niet meer om naar de sportschool te gaan. Wel doen hoor want juist door te gaan sporten krijg je weer energie terug! Je lichaam moet wennen aan je nieuwe eet- en leefwijze. Eigenlijk is afvallen een topsport voor je lichaam.

Tips: Accepteer dat je even wat vermoeider bent. Je weet waar het vandaan komt en dat het ook weer over zal gaan. Drink voldoende water iedere dag want alleen op die manier zorg je ervoor dat alle afvalstoffen snel je lichaam verlaten en voor de narigheid zorgen. Eet als tussendoortje wat eiwitten, handje ongebrande noten of wat rauwkost.

Chagrijnig of wat emotioneler

Je bent bezig met het wijzigen van je vertrouwde eetpatroon waar je lichaam aan gewend was. Denk maar aan het koekje(s) bij de koffie of het zakje chips s’avonds. Je gaf je lichaam de welbekende bloedsuiker piek. Je bent dus bezig met een afkickproces. Daar kun je af en toe echt flink chagrijnig van worden of misschien ook wel eens emotioneel. Gewoon lekker laten gebeuren, het waait van zelf over.Tips: Probeer wat afleiding te zoeken op de momenten dat je het zwaar hebt. Zoek een lotgenoot om je gevoel te delen. Of ga een lekkere wandeling maken.

Weet dat het dus allemaal tijdelijk is en snel over zal gaan.